İnancı ile bahis oynayan "DİN KUMARBAZLARI"
Bugune kadar kendine "tebligci" sifatini yukleyen herkesten dinledigimiz bir konu, genel olarak Ali'den rivayet olan kissanin ozu "inanan ve inanmayan insanin Allah'in varligi ve yoklugu durumunda elde edecegi kâr ve zarar iliskisi"uzerinedir.İnanan larin Allah'in olmamasi durumunda "hicbirsey"kaybetmeyecegi olmasi durumunda da sonsuz bir cennetle odullendirilecegi;Oysa inanmayanlarin Allah'in olmamasi durumunda hicbirsey kaybetmemelerine ragmen olmasi durumunda sonsuz azaba mahkum olacaklari bu sebeple "akli olan insanin" inanmasi gerektigi tezini savunan bu gorus ne kadar samimidir?
Aslinda gorus bugun toplumun sahibi oldugu "Din" anlayisinin temelini olusturur:Çıkarlara uygunluk
Musluman oldugu iddaasin da olan bir toplum icinde dunya ya gelen insan "dogustan kendi icin belirlenmis"bir din olgusunun icinde dunyaya gelir,kabul etmeme secenegi oyun teorisindeki kar/zarar yada beklenen getiri hesabi (expect vaules) ile ele alindiginda en zararli secenektir,bu durumda rasyonel insanin yapmasi gereken inanma yada daha dogru deyimle "inaniyormus gibi yapmadir" inaniyormus gibi yapan insan konunun kendisine olan getirisine gore icinde bulundugu topluluktaki din algisi cercevesinde 5 vakit namazda kilabilir,sadece cumayada gidebilir ezan okunurken muzigin sesini kisip oturusunuda duzeltebilir,30 gun oruc tutabilir,3 bes gun tutup birakabilir,butun gun yiyip ictigi halde top atilmadan yemeye baslamamayi tercihte edebilir sozkonusu tum durumlar toplum icinde yasamak zorunda olan rasyonel (akilci )insan davranisinin ornekleridir.
Toplumsal rasyonellikten kisisel rasyonellige indigimizde mevcut inanc sistemi icinde inanmanin gostergesini olusturan namaz, oruc,hacc,kurban gibi ritueller ve kimi konularda (icki,sigara,cinsel yasam vs)ortaya cikan engeller nedeni ile inanctaki yogunlasmayi ölüm olasiliginin daha da arttigi ileriki yaslara birakmak daha rasyoneldir,ozellikle tum gunahlardan arindirma gibi bir etkisi olan hacc faaliyeti dusunuldugunde bu alinabilecek en akilci karardir.
Ozetle mevcut inanc sisteminde toplumsal ve kisisel olarak en akilci yani rasyonel secim inanmaktir,yani belirli ritueller karsiliginda sonsuz cenneti vaadeden bir yaraticinin varolma olasiliginin varolmama olasiligindan daha yuksek oldugunu kabullenmektir.Iste bu kabul bugun sokakta gordugunuz "müsriklerin yani iki yuzlulerin " ortaya cikis sebebini olusturur.
Hicbir bilgiye delile dayanmadan varsayimlar ve rivayetler uzerine olusturulmus bir dine kisisel cikarlarindan baska hicbirsey dusunmeden sadece kar/ zarar hesabi yaparak inanmak, mevcut dini ogelerdeki carpiklik ile birlestiginde ortaya Pascal kumarinda mumkun olan en iyi ihtimale oynayan ama icinde her zaman bir suphe ile hareket eden "inanc sahipleri"yani "din kumarbazlari "cikar.Ihtimaller uzerine bir inanca sahip olmalari sebebi ile inanclari samimiyetsizdir,cunku iclerinde her zaman Onun varolmama ihtimalini tasirlar,yaptiklari islerdeki iki yuzluluk sebebi ile surekli kendilerini temize cikaracak inancsal ogelere yonelirler,berat kandili,regaip kandili,mevlit kandili,gunahlarin bagislandigi kadir gecesi,hacca gidenin gunaharinin bagislanmasi,namaz kilanlara yazilan sevap bonusu kertenkele,karakopek oldurene yazilan sevap pointler,girtlaklanan koyunun,dananin devenin sirtinda gecilen sirat koprusu bu ve bunalara benzer uydurmalarin tamami iste bu "ya Allah varsa"ci din kumarbazlarinin eseridir.Allah'a,kitaplarina,re sullerine, meleklerine ve ahiret gunune guvenmezler ve bu guven uzerine yasamazlar onlar sadece en iyi ihtimale inanirlar ama kalplerinin bir kosesinde gece yastiga baslarini koyduklarinda hep bir ihtimal iclerini kemirir "Ya yoksa"
Bugune kadar kendine "tebligci" sifatini yukleyen herkesten dinledigimiz bir konu, genel olarak Ali'den rivayet olan kissanin ozu "inanan ve inanmayan insanin Allah'in varligi ve yoklugu durumunda elde edecegi kâr ve zarar iliskisi"uzerinedir.İnanan
Aslinda gorus bugun toplumun sahibi oldugu "Din" anlayisinin temelini olusturur:Çıkarlara uygunluk
Musluman oldugu iddaasin da olan bir toplum icinde dunya ya gelen insan "dogustan kendi icin belirlenmis"bir din olgusunun icinde dunyaya gelir,kabul etmeme secenegi oyun teorisindeki kar/zarar yada beklenen getiri hesabi (expect vaules) ile ele alindiginda en zararli secenektir,bu durumda rasyonel insanin yapmasi gereken inanma yada daha dogru deyimle "inaniyormus gibi yapmadir" inaniyormus gibi yapan insan konunun kendisine olan getirisine gore icinde bulundugu topluluktaki din algisi cercevesinde 5 vakit namazda kilabilir,sadece cumayada gidebilir ezan okunurken muzigin sesini kisip oturusunuda duzeltebilir,30 gun oruc tutabilir,3 bes gun tutup birakabilir,butun gun yiyip ictigi halde top atilmadan yemeye baslamamayi tercihte edebilir sozkonusu tum durumlar toplum icinde yasamak zorunda olan rasyonel (akilci )insan davranisinin ornekleridir.
Toplumsal rasyonellikten kisisel rasyonellige indigimizde mevcut inanc sistemi icinde inanmanin gostergesini olusturan namaz, oruc,hacc,kurban gibi ritueller ve kimi konularda (icki,sigara,cinsel yasam vs)ortaya cikan engeller nedeni ile inanctaki yogunlasmayi ölüm olasiliginin daha da arttigi ileriki yaslara birakmak daha rasyoneldir,ozellikle tum gunahlardan arindirma gibi bir etkisi olan hacc faaliyeti dusunuldugunde bu alinabilecek en akilci karardir.
Ozetle mevcut inanc sisteminde toplumsal ve kisisel olarak en akilci yani rasyonel secim inanmaktir,yani belirli ritueller karsiliginda sonsuz cenneti vaadeden bir yaraticinin varolma olasiliginin varolmama olasiligindan daha yuksek oldugunu kabullenmektir.Iste bu kabul bugun sokakta gordugunuz "müsriklerin yani iki yuzlulerin " ortaya cikis sebebini olusturur.
Hicbir bilgiye delile dayanmadan varsayimlar ve rivayetler uzerine olusturulmus bir dine kisisel cikarlarindan baska hicbirsey dusunmeden sadece kar/
Yorumlar
Yorum Gönder