Ulâikellezîne en’amallâhu aleyhim minen nebiyyîne min zurriyyeti
âdeme
İşte onlar ki Allah’ın nimet verdiği
nebilerdir Adem’in soyundan
ve mimmen hamelnâ mea nûhin
ve Nuh ile beraber taşıdıklarımızdan
ve min zurriyyeti ibrâhîme ve israil
ve ibrahimin ve gece yürüyenlerin
soyundan
ve mimmen hedeynâ vectebeynâ
ve hidayete erdirdiklerimiz ve
seçtiklerimizden
izâ tutlâ aleyhim âyâtur rahmâni harrû succeden ve bukiyyâ
onlara Rahmanın ayetleri okunduğu zaman
ağlayarak ve boyun eğip teslimiyet göstererek yerlere kapandılar..
Sözkonusu ayet grubundaki atıf ‘’zurriyyeti
âdeme /Ademin soyu’’ olup Adem’e verilen Resulluk elçilik görevine
değil Ademin soyundan gelenlere verilen Resulluk görevinedir.Ademin soyu yada
ademin soyundan gelenler/Ademoğulları ifadesi Kurani olarak tüm insanları kast
eden bir ifade olarak kullanıldığı görülmektedir.Aşağıdaki ayetler buna örnek
olarak verilebilir.
‘’Ey Âdemoğulları/Yâ benî âdeme Sizin içinizden, size âyetlerimi anlatan (kıssa
eden) resûller geldiği zaman, bundan sonra kim takva sahibi olur ve nefsini
ıslâh ederse (nefs tasfiyesi yaparsa), artık onlara korku yoktur. Ve onlar
mahzun olmazlar.’’ARAF 35
‘’Ey Âdemoğulları/Yâ benî âdeme Şeytan, sizin ebeveyninizi (anne ve babanızı),
onların ayıp yerlerinin görünmesi için elbiselerini soyarak, cennetten
çıkardığı gibi sakın sizleri de fitneye düşürmesin. Muhakkak ki; o ve onun
kabilesi (topluluğu), sizin onları göremeyeceğiniz yerden sizi görürler.
Muhakkak ki; Biz şeytanları mü'min olmayanlara dost kıldık.’’ARAF 35
‘’Ve andolsun ki;
Âdemoğlunu/benî âdeme kerem sahibi (şerefli) kıldık. Onları karada ve
denizde taşıdık. Ve onları helâl şeylerden rızıklandırdık. Ve onları
yarattıklarımızın çoğundan fazilet (açısından) üstün kıldık.’’İSRA 70
Araf 35, ARAF27 ve İSRA 70’teki
kullanımlarda ademin soyundan gelenlerin/ademoğullarının insanlığın tümünü kast
ettiği net olarak anlaşılmaktadır.Meryem
58 ‘deki kullanıma bu çerçevede bakıldığında zurriyyeti âdeme /Ademin soyundan insanların arasından seçilmiş olan Resullere işaret
etmektedir.Devamında Nuh ile gemide taşıdıklarımızdan ,diyerek Ademle başlayan
Nuh ile gemide olanlar arasındakilerin soyundan Resullere işaret
edilmektedir.İbrahim ve gece yürüyenlerin soyundan ve hidayete erdirdiklerimiz
ve seçtiklerimizden denilerek Allah’ın nimetlendirdiği nebiler için genel bir
çerçeve çizilmektedir.Sözkonusu ayette Nimet verilenler olarak Adem’in kendisi
değil soyu ondan türeyenler sayılmaktadır.
Aynı Ayette geçen İbrahim için Ali İmran
84’te
‘’Allah'a ve bize
indirilene ve İbrâhîm (A.S)'a, İsmâil (A.S)'a, İshâk (A.S)'a, Yâkub (A.S)'a ve
Yâkub oğulları'na indirilenlere, Hz. Mûsâ'ya ve Hz. Îsâ'ya ve nebilere Rab'leri
tarafından verilenlere îmân ettik’’ALİ İMRAN 84
Nuh için Hadid 26'da
Ve andolsun ki, Hz. Nuh'u
ve Hz. İbrâhîm'i gönderdik. Ve onların zürriyetlerinden nebîler kıldık. Ve
kitap (verdik). Böylece onlardan bir kısmı hidayete erenlerdir ve onların çoğu
fasıklardır.HADİD 26
Denilerek kendilerine
kitap indirildiğine dair şüpheye yer bırakmayacak açıklamalar
yapılmaktadır.Adem için Nuh ve İbrahim için kullanılmış olan bu tip bir
açıklama bulunmamaktadır.
Aynı durum Ali İmran suresi 33. Ayette’
de bulunmaktadır;
‘’Muhakkak ki Allah, Hazreti Âdem'i, Hazreti
Nuh'u, Hazreti İbrâhîm'in ailesini ve İmran ailesini, âlemlerin üstüne seçti’’
Ali İmran 33
Ayette geçen Adem,Nuh ve İbrahim’e
bakıldığında
Nuh için:
‘’Andolsun, Nuh'u kavmine
gönderdik’’ARAF 59
İbrahim için
:
''İbrâhîm'in ve Musa'nın
sahifelerinde'' Ala 19.
Ancak yine aynı ayette
ismi geçen Adem için bir kavme gönderildiğini,Nimetlendirildiğini,Hidayete
erdirildiğini yada kendisine kitap indirildiğini belirten bir ayet Kuranda yer
almamaktadır.
Adem kıssasının bir bölümünü oluşturan Bakara suresine bakıldığında
''Fakat şeytan, ikisinin oradan kaydırdı. Böylece ikisini de
içinde oldukları şeyden çıkardı. Ve: “Birbirinize düşman olarak inin. Sizin
için bir zamana kadar yeryüzünde oturma ve faydalanma vardır.” dedik.
Sonra Âdem, Rabbinden kelimeleri telakki etti. Bunun üzerine
(Allah), onun tövbesini kabul buyurdu. Muhakkak ki O, Tevvab'tır, rahîm'dir.
Biz dedik ki: “Hepiniz oradan inin. Benden size mutlaka
hidayet gelecektir. O zaman kim hidayetime tâbî olursa, artık onlara korku
yoktur ve onlar mahzun olmazlar.
Bakara 36-37-38
Bakara suresinde Adem ve eşinden bahseden ayet grubundan
Allah’ın Adem ve eşine yönelik hitabına bakıldığında ‘’ Hepiniz oradan inin’’
ibaresi vardır,ardından ‘’ Benden size mutlaka hidayet gelecektir.’’ İfadesi vardır
ki buradan kendilerine ‘’Hidayet edilmediği’’ rahatlıkla anlaşılmaktadır.Adem
ve eşine hidayet edilmediği ne göre Kurani olarak verilen bilgiler ışığında ‘’Ademin
Resul olduğu ‘’ idaa edilebilir mi?
Yorumlar
Yorum Gönder