''Va’tasımû bihablillâhi cemîân ve lâ teferrakû / Hepiniz onun ipine sımsıkı sarılın ve ayrılmayın.''
Kitap kelimesi ktb kökünden gelmekte olup ''dikiş dikmek,bağlamak,raptetmek'' anlamlarına gelmektedir.Yazı yazma yada yazılı metin anlamını daha sonraki dönemlerde kazanmıştır.
Kitap ile birlikte kullanılan Tilavet kelimesi ise Aralarında herhangi bir aidiyet bulunmadan, herhangi bir şeyi bulundurmadan, birinin diğerini takip etmesi'dir.
Bu açıdan bakıldığında ''tetlûnel kitâb'' bağlantıyı/örüntüyü takip etmek/takip edebilmek anlamına gelmektedir.
Kitap ile ilgili ayetler: KİTAP
''İşte bu kitap/bağlantı ki, onda hiçbir karışıklık yoktur. Takva sahipleri/Gerçekçiler için bir hidayettir/doğru yolu gösteren klavuzdur.''BAKARA 2
''İnsanlara Birr’i/İyi olmayı emrediyorsunuz da siz kendinizi unutuyor musunuz? Ve siz, Kitabı/bağlantıyı takip ettiğiniz halde hâlâ akıl etmiyor musunuz/anlamıyor musunuz?'' BAKARA 44
''Ve, umulur ki siz hidayete erersiniz/doğru yolu bulursunuz diye Musa'ya/bir benzerinize kitap/bağlantı ve furkan/bağlantıyı okumayı vermiştik.''BAKARA 53
''Ve onlardan bir kısmı ümmîler/cahiller dir. Onlar Kitabı’nı bilmezler, sadece emaniyeyi (uydurmayı)bilirler. Ve onlar sadece zanda(tahminde) bulunuyorlar.'' BAKARA 78
'' Andolsun ki, Biz, Musaya/sizin bir benzerinize kitap/bağlantıyı verdik ve ondan sonra ardarda resûller gönderdik. Ve Meryem’in oğlu İsa’ya beyyineler verdik ve onu Ruh’ûl Kudüs ile destekledik. Öyle ki, nefslerinizin hoşlanmadığı bir şeyle gelen resûle karşı, her defasında kibirlendiniz. Bu sebeple bir kısmını yalanladınız ve bir kısmını da öldürüyorsunuz.''BAKARA 87
''Ve onlara, Onun katından onların beraberindeki şeyi tasdik eden bir Kitap/bağlantı, geldiği zaman . önce kâfirlere/gerçeği örtenlere karşı fetih ve zafer için yardım istiyorlardı. Oysa, O bildikleri onlara gelince O’nu/bağlantıyı inkâr ettiler. Bu yüzden ondan uzaklaşma kâfirler/gerçeği örtenler içindir''BAKARA 89
Gerçek üstü ve geleneksel yorumların aksine kitap yaratıcısı ile çeşitli şekillerde bağlantı kuran bir insana doğa üstü yollarla ulaşan bir bilgi değil aksine kişinin aklı ile ulaştığı bir çözülmemedir.Ayetlerde geçen ''mûsâl'' kelimesinin kökünü oluşturan msl kelimesinin ''örnek,model,benzer'' anlamına geldiği düşünüldüğünde sıradan insan tarafından ulaşabilecek bir bilginin sözkonusu olduğu açıkça ortaya çıkmaktadır.
Bakara suresi 53.ayette Musaya yani insanlar içinden bir modele/örneğe Kitap/bağlantı ve Furkan/bağlantı okuma yeteneğinin verildiği yani bu kişinin bunu belirli bir süreç içerisinde kendisinin kazandığından bahsedilmektedir.Bu yeteneğin bağlantıları okuyarak gerçeği bulabilmenin bir süreç sonunda kazanılabileceği Enfal suresi 29. ayette ''Ey âmenû olanlar! ona’a karşı takva sahibi olursanız/gerçekçi bir bakış açısına sahip olursanın sizi furkan sahibi kılar/bağlantıları okuyarak gerçeğe ulaşmanızı sağlar''denilerek ortaya konulmaktadır.
Kitap gözlerimizin önünde akıp giden ve gerçek dünyayı oluşturan bilimsel gerçeklerdir,İnsanların hepsi biyolojik özellikleri nedeni ile bu gerçekleri görme yeteneğine sahiptirler.Ancak bu gerçekler arasındaki bağlantılar herkes için ''yoruma'' açık bir durum oluşturur,eğer bu yorum akla ve mantığa dayanılarak var olan gerçekler gözönüne alınarak yapılıyorsa sonuç kişiye furkan/bağlantıları doğru okuyarak gerçeğe ulaşma yeteneğini kazandırır.Ancak yorum kişisel yorumlara (emmaniye) dayanıyorsa sonuç gerçek ile uyuşmayan bir tahminden/zandan öteye geçemez.
Tüm Resuller/elçiler,gerçeklere sıkısıkıya sarılarak(Onun ipine tutunarak) Kitabı /bağlantıları okumuşlardır.Bu bağlantıları okuyarak elde ettiklerini insanlara doğru yolu göstermek için onlarla paylaşmışlardır.Varolduğumuz evrende ''Doğaüstü'' hiçbirşey yoktur.Bu sebeple doğaüstü hiçbir varlıkta sözkonusu olmayacaktır.İnsanları koruyup gözeten onlarla peygamberler aracılığı ile iletişime geçen bir Tanrı kavramı sadece insanların bağlantıları kişisel yorumlarına göre okuduğu bir kitabın konusudur.Kitap gözlerimizin önündedir ve bizden önceki resuller gibi bizimde onu okuyacağımız günü sabırla beklemektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder